Peperdure bolides doelwit van gehaaide West-Afrikaanse bendes
Karrenvrachten naar Ghana
— Vervoersondernemer Chris Beemer kon zijn ogen niet geloven, toen hij vorige maand op zijn computerscherm een signaal kreeg op de website van zijn autovolgsysteem. Zijn peperdure Mercedes S 350, die vorig jaar maart spoorloos verdween, gaf ineens weer een teken van leven. „Ik was een moment dolblij toen ik zag dat het track- en tracingsysteem na anderhalf jaar weer bleek te werken en op een kaartje liet zien waar mijn auto staat.”
DOOR JOHN VAN DEN HEUVEL
22 aug. 2017 in NIEUWS
Een keur aan bijzonder chique bolides staat te pronken voor een Ghanees poetsbedrijf. Onduidelijk is wat de man op de voorgrond te maken heeft met het bedrijf en de diefstallen en hij is daarom onherkenbaar gemaakt.
De vreugde was van korte duur toen Beemer – onder anderen verhuurder van exclusieve limousines – zag waar precies zijn Mercedes verbleef. Hij vertelt: „De auto bleek zich in Ghana aan de westkust van Afrika te bevinden. Toen ik inzoomde op het kaartje en via Google Streetview de omgeving kon bekijken, doemde een autopoetsbedrijf op. Na wat verder speuren kwam ik op een Instagram-account terecht van het bedrijf, waarop foto’s van veel meer exclusieve auto’s waren te zien.”
Om zijn auto weer terug te krijgen, schakelde Chris Beemer privé-detective John Vullers in. „Mijn bedrijf A2B had de auto vorig jaar verhuurd en tijdens die periode verdween de auto. Volgens de verzekeringsmaatschappij was er sprake van verduistering in plaats van diefstal, en daarom kreeg ik geen schadevergoeding. De dagwaarde van de auto is tachtigduizend euro, dus dan wil je echt wel wat geld en tijd steken in het terugkrijgen van je bezit.”
Koude kermis
Het onderzoeksbureau van Zuidema nam contact op met de politie in Ghana om te melden dat de auto was teruggevonden. Onderzoeker John Vullers bevestigt het verhaal van Beemer en zegt dat hij in Ghana van een koude kermis thuiskwam. „De politie kwam op ons verzoek wel in actie, liet de Mercedes wegslepen bij het autobedrijf en naar de binnenplaats van een politiebureau brengen. Maar terugsturen naar Nederland is er niet bij. Eerst eisten tussenpersonen elfduizend euro voor zogenaamde bemiddelingskosten. Inmiddels is bij onderhandelingen een prijs genoemd van vijfduizend euro, waarvan duizend euro voor de politie of andere autoriteiten. Maar dat is natuurlijk van de gekke. Chris Beemer heeft aangegeven de transportkosten van zo’n vijfentwintighonderd euro te betalen, maar het kan niet zo zijn dat hij ook nog een soort losgeld voor zijn eigen auto moet neertellen.”
Vullers deed overigens op aangeven van Beemer nog een opmerkelijke vondst toen hij de foto’s en filmpjes van het ’autopoetsbedrijf’ in Ghana bekeek. „Op een videootje is een rode, zeer exclusieve en unieke Aston Martin Vanquisch te zien. Aan de hand van de beschrijving ben ik er voor negenennegentig procent van overtuigd dat het om een gestolen auto van een cliënt van ons gaat. Dat bedrijf is gewoon een dekmantelfirma van een internationaal opererende bende autodieven”, meent ex-politieman Vullers.
Dat de Mercedes en de Aston Martin niet de enige gestolen auto’s zijn die in containers naar West-Afrika werden verscheept, bewijzen de naspeuringen van onderzoeksbureau Tracer. Rechercheur Arnold van der Kamp deed op verzoek van verschillende verzekeringsmaatschappijen onderzoek en ontdekte vorige maand in de haven van Antwerpen de gestolen Minicooper van tv-presentatrice Bridget Maasland. Ook dit trendy karretje stond op het punt te worden verscheept naar Ghana. Volgens de in autodiefstallen gespecialiseerde Van der Kamp is een bende actief, die zich vooral richt op Range Rovers, dure Mercedessen en BMW’s.
De auto’s worden na diefstal eerst een paar dagen ’koud’ gezet en dan naar de haven van Antwerpen gereden, waar ze in containers gaan. In de Ghanese havenstad Tema komen ze aan wal om via lokale handelaren te worden doorverkocht.
„Tijdens ons onderzoek konden we ternauwernood voorkomen dat enkele Nederlandse auto’s in Antwerpen aan boord werden gebracht”, zegt Van der Kamp. „Zo konden we ook de Mini van Bridget redden. Voor een andere auto was het net te laat, die was al onderweg. We gaan nu met onze Ghanese contactpersonen na of die auto snel naar Nederland is te krijgen.”
Volgens Van der Kamp zijn vooral Range Rovers populair in West-Afrika. „Ze gaan niet alleen naar Ghana, maar ook naar Senegal, Nigeria en andere buurlanden. Dit soort auto’s is daar onbetaalbaar of niet te verkrijgen, maar zeer geschikt vanwege de slechte wegen op dat continent.”
De diefstalspecialist noemt het opvallend hoe vaak dure auto’s – een gemiddelde Range Rover kost 180.000 euro – niet voorzien zijn van voertuigvolgapparatuur. Fabrikanten als Mercedes bouwen weliswaar eigen tracers in, maar mogen de informatie vanwege privacyregels niet altijd delen met onderzoeksbureaus van verzekeringsmaatschappijen.
Politiecommissaris Gert Wibbelink van de Dienst Infra van de landelijke eenheid van de politie zegt zeer bekend te zijn met de verhalen over de autosmokkel naar West-Afrika. „Het is inmiddels geen geheim meer dat we diepgaand onderzoek doen naar deze connectie”, aldus Wibbelink, die geen inhoudelijke mededelingen over de inhoud van het onderzoek doet. „We herkennen het beeld dat de communicatie met plaatselijke opsporingsautoriteiten in Afrika soms stroef verloopt, maar onze ervaring is ook dat als je ter plekke met politiecollega’s spreekt, je vaak veel meer bereikt. Die wetenschap nemen we dus mee bij onze aanpak.”